דף הבית  >> 
 >> 

הרשם  |  התחבר


ההבדל בין קואצ'ינג לטיפול קצר מועד 

מאת    [ 15/09/2010 ]

מילים במאמר: 508   [ נצפה 2278 פעמים ]

 

אנשים רבים שואלים אותי ונוטים לחשוב שאני עוסק ב"אימון". הנטייה לחשוב כך נובעת מעצם העובדה שאני עוסק בטיפולים קצרי-מועד בעלי אוריינצטיה תוצאתית בעלי יעדים ברורים ומוגדרים. אך תחום העיסוק שלי הוא אינו אימון אלא פסיכותרפיה (ריפוי בדיבור) הוליסטית,שיטות שונות העושות שימוש בגישה לתת מודע, NLP,  וכן שיטות טיפול ייחודיות שפיתחתי בעצמי. במה הדבר שונה מאימון? הטיפולי הפסיכותראפי הינו דינאמי באופיו ונע על פני צירים שונים של אבחנות וטכניקות טיפוליות שונות תוך הצפה של תכנים מודעים ולא מודעים מתת-המודע של המטופל ואיפשור גישה ישירה אליהם. עיקרו של הטיפול הפסיכותראפי הדינאמי הוא צלילה אל הסיבות אשר הפכו את האדם לאשר הוא כיום ולאתר את שורשי הארועים אשר יצרו את הדפוסים הבעייתיים בהתנהגותו. עיקר כוחו של הטיפול הדינאמי הוא עצם ההצפה למודעות והיישרת מבט אל הנושאים המעכבים, אל אירועים מכוננים בחייו של האדם – שהרי ניתן לשנות התנהגות בעייתית אך ללא הבנה של שורשיה ועקירתם-הרי שהשינוי יש לו סיכוי נמוך יותר לייצר עמידות במבחן הזמן. הבנת הבעיה ועצם ההכרה בה ובשורשיה מבצעות את השינוי ולא רשימת מטלות אשר תפקידן לעצב התנהגות. אני מבקש להבהיר כי אין לי דבר וחצי דבר נגד האימון אך,לדעתי, אין מדובר בשיטה טיפולית. אני מכבד כל איש מקצוע באשר הוא וכל אדם אשר בוחר בשיטה המתאימה לו אך לטעמי, הפסיכותרפיה עשויה להציג לאדם תוצרים עמידים יותר ותובנות עמוקות יותר על עצמו והתנהלותו-ומכאן הוא שואב את כוחו.

מקורות האימון מושתתים על עקרונותיה של הפסיכולוגיה ההתנהגותית אשר רואה באדם ובהתנהגותו אוסף בלתי נגמר של גירויים ותגובות. בשיטה זו האדם חשוף לגירויים ומגיב להם. אסכולה זו מטפלת ב"התנהגות" ורואה בגירויים השונים את מקורותיה. האסכולה הדינאמית בה אני מאמין ומשתמש מאמינה בעולמו הפנימי של האדם ומקורה כמערכת מורכב של אמונות,דפוסים ומנגנוני הגנה. הטיפול הדינאמי היעיל מאתר "אמונות שורש" ואמונות מעכבות במקומות בהם הן פועלות: התת-מודע. אני מוצא שיטה זו יעילה ועוצמתית ואשר מביאה לשינויים ברבדים העמוקים ביותר של נפש אשר מקרינים על ההתנהגות עקב שינוי תפיסה.

אם כן, מהו הטיפול קצר המועד? הטיפול קצר-המועד מטפל בנושאים ממוקדים בפרק זמן קצר. בניגוד לטיפול הפסיכואנליטי ארוך הטווח, מתמקד הטיפול קצר-המועד בנושאים אשר עומדים על הפרק בחייו של האדם ועוברים "פירוק" ממוקד ומדוייק של התסמינים והסיבות שלהם. עצם פתרון הבעיה נובע מעצם הבנתה והסיבות אשר גרמו לה. בנוסף, אני מאמין ב"כאן ועכשיו" של המטופל-בשיקוף התנהגויותיו בחדר הטיפולים כמראה להתנהגותו בעולם החיצוני וטיפול ממוקד בנושאים הרלבנטיים לו. אמנם הטיפול נעשה ב"כאן ועכשיו" אך השפעותיו האקולוגיות (הסביבתיות) על נושאים רבים בחייו של האדם הן ניכרות ומקרינות על התנהגויות נוספות שלו אשר לא היוו את מטרת הטיפול המוצהרת.

כוחו של הטיפול קצר המועד הוא רב בעיניי. בחדר הטיפולים אני מוצא עצמי מול בעיות בזוגיות אשר דורשות הבנה עמוקה יותר של המניעים להתנהגות האדם בתוך מערכת זוגית, ליווי תהליכי שינוי בקריירה אשר דורשים טיפול הן רגשי והן מקצועי, אנשים המבקשים להבין את עצמם יותר כהורים ועוד. זהו טיפול רב עצמה המביא את האדם למיקוד בזמן קצר יחסית ולשינוי ניכר. הטיפול קצר המועד יכול לנוע החל מפגישה אחת רבת עצמה עבור המטופל אשר מקנה לו נקודת מבט חדשה ועד לסדרת מפגשים וליווי האדם אל עבר היעד שהציב לעצמו. אני לא נוהג לתת "משימות ומטלות" למטופליי כחלק מהתהליך הטיפולי אלא מנהל את השינוי יחד עם המטופל -כתוצר של שינוי תפיסתי ותודעתי.

וזה עובד.

 

אורי שקד-טיפולים קצרי מועד. הרצאות,קורסים וטיפולים פרטיים . www.orish.co.il




מאמרים חדשים מומלצים: 

חשבתם שרכב חשמלי פוטר מטיפולים? תחשבו שוב! -  מאת: יואב ציפרוט מומחה
מה הסיבה לבעיות האיכות בעולם -  מאת: חנן מלין מומחה
מערכת יחסים רעילה- איך תזהו מניפולציות רגשיות ותתמודדו איתם  -  מאת: חגית לביא מומחה
לימודים במלחמה | איך ללמוד ולהישאר מרוכז בזמן מלחמה -  מאת: דניאל פאר מומחה
אימא אני מפחד' הדרכה להורים כיצד תוכלו לנווט את קשיי 'מצב המלחמה'? -  מאת: רזיאל פריגן פריגן מומחה
הדרך שבה AI (בינה מלאכותית) ממלאת את העולם בזבל דיגיטלי -  מאת: Michael - Micha Shafir מומחה
ספינת האהבה -  מאת: עומר וגנר מומחה
אומנות ברחבי העיר - זרז לשינוי, וטיפוח זהות תרבותית -  מאת: ירדן פרי מומחה
שיקום והעצמה באמצעות עשיה -  מאת: ילנה פיינשטיין מומחה
איך מורידים כולסטרול ללא תרופות -  מאת: קובי עזרא יעקב מומחה

מורנו'ס - שיווק באינטרנט

©2022 כל הזכויות שמורות

אודותינו
שאלות נפוצות
יצירת קשר
יתרונות לכותבי מאמרים
מדיניות פרטיות
עלינו בעיתונות
מאמרים חדשים

לכותבי מאמרים:
פתיחת חשבון חינם
כניסה למערכת
יתרונות לכותבי מאמרים
תנאי השירות
הנחיות עריכה
תנאי שימוש במאמרים



מאמרים בפייסבוק   מאמרים בטוויטר   מאמרים ביוטיוב